AeldreSagen din stoette hero 1920x523

Ældre Sagen 

Din støtte vil gøre en forskel - en fordobling af responsen via superoptimering

Se hele
casen
Gem
casen

 

 

Udfordring

Uadresseret omdeling, som tidligere leverede en stor volumen af nye medlemmer Ældre Sagen, havde i mange år ikke været en profitabel hvervekanal for foreningen. Hvordan kunne udviklingen vendes, og succesraten for uadresserede forsendelser genskabes?


Målgruppe

150.000 husstande med minimum en person i alderen 55-75 år (i alt 1,2 mio. husstande opfyldte målgruppekriteriet, og 450.000 af dem var allerede medlem). 


Kampagnens mål

Gennem uadresserede forsendelser bearbejdning at opnå en respons på over 1,2 % - altså en respons, som var konkurrencedygtig i forhold til andre mediekanaler. 


Strategi

PostNords SAF- ”omdeling med fravalg” gjorde det muligt at undgå at spilde markedsføringskroner på den høje andel
af husstande, som allerede var medlem. Udsendelsen blev optimeret gennem tre testudsendelser i maj 2012, oktober 2012 og maj 2013. 

Det bærende element i kampagnen var et ”personligt” brev holdt i en menneskelig
og varm tone, som talte til hjertet og fremhævede den positive forskel, man som bidragyder kunne gøre. Brevene blev sendt
i diskrete hvide M65-kuverter med Ældre Sagens logo. En flap hen over brevet fremhævede de væsentligste budskaber og styrede læserens vej ind i brevet. Og med udvalgte fokusområder blev der på enkel vis skabt en umiddelbar interesse og forståelse af, hvad Ældre Sagen kæmper for – personificeret af/ved? Bjarne Hastrup.

Kommunalvalget, som allerede havde fokus i medierne, blev brugt som affyringsrampe til argumentationen for at melde sig ind i Ældre Sagen, som kæmper for færre nedskæringer og bedre vilkår for de svage ældre. For at opnå højest mulig respons blev der anvendt flere responskanaler, som alle var gennemtestet og analyseret til mindste detalje.

Den uadresserede kampagne over for 170.000 husstande blev bakket op af lokale dagbladsannoncer, som understøttede Ældre Sagens budskab og opfordrede læserne til at give deres mening til kende i form af en ”sms underskrift-indsamling”. Derudover blev der udsendt 150.000 direct mails, adresseret til personer i målgruppen 55+, og der blev fulgt op med telemarketing over for emner med størst potentiale. 


Resultat

Respons på 1,3 % (mod tidligere 0,6 %) i en udsendelse til 170.000 husstande – svarende til 2.209 nye medlemmer. Effekten af indsatsen blev senere bekræftet af et lignende resultat (1,3 %) i en udsendelse til 400.000 husstande. 


Mere inspiration

Ældre Sagen skaber øget respons gennem breve med frimærker.

Se casen her

Download rapport
 

Send dit navn og din mailadresse – så får du en e-mail retur med et link, der sikrer, at du er dig og ønsker kommunikation og adgang til vores rapporter om markedsføring.

Ja, tak Post Danmark A/S og de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber* må gerne dele mine oplysninger med hinanden og kontakte mig via brev og elektronisk post (fx e-mails, sms og mms) med henblik på markedsføring af produkter/ydelser* samt i forbindelse med kampagner, events og konkurrencer. *) Du kan altid holde dig orienteret om de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber og produkter/ydelser på denne website