Den Grafiske Branche DM power hero 1920x523

Den Grafiske Branche 

En kreativ Direct Mail skaber debat og flytter holdninger 

 

Baggrund

I slutningen af marts 2011 modtog knap 3.000 marketing- og kommunikationschefer en kreativt udformet direct mail, der skulle skabe opmærksomhed om en ny kampagne fra Den Grafiske Branche. 


Strategi

Kampagnen var planlagt til at løbe over tre år og havde fokus på de fordele, man kan opnå ved at bruge trykte medier i stedet for, eller i samspil med, digital markedsføring. Som led i kampagnen indrykkede Den Grafiske Branche også annoncer i dagblade, i specialblade og på udvalgte hjemmesider. I alt materialet blev der henvist til tryksag.dk - et kampagnesite, hvor målgruppen kan finde cases og mere information. For som Den Grafiske Branche selv siger, så kan man ikke undvære nettet. Kunsten består i at udnytte de enkelte mediers styrker og svagheder, så man kan kombinere det bedste fra den trykte og den digitale verden.


Effekt

  • Ekstremt flot eksponering - 56 % af alle modtagerne kunne – uden at blive mindet om det – huske, at de havde modtaget direct mailen med laptop pc’en, og 41 % kunne spontant huske de rigtige budskaber. Desuden vurderede 62 % af alle modtagerne, at materialet var godt eller meget godt udformet – mod en norm på 27 %. 

  • Høj læse- og gemmeværdi og et stærkt positivt holdningsskifte - 59 % af interviewpersonerne havde læst direct mailen, og 37 % havde gemt den.

  • Målgruppen fik noget at snakke om - 16 % af interviewpersonerne sagde, at de havde diskuteret det læste indhold med andre. 26 % overvejede nu i højere grad at inddrage det trykte medie i markedsføringen.

  • Resultaterne viser, at det betaler sig at være kreativ – også når man taler til erhvervsfolk. Desuden har man fået bekræftet, at direct mail er et slagkraftigt medie, der har en vigtig plads i mediemixet. Som der stod i det brev, Den Grafiske Branche havde vedlagt til marketing- og kommunikationscheferne: Der er power i print.


Mere inspiration

Den Grafiske Branche får B2B-kunder til at ændre holdning om tryksagen med direct mail.

Se casen her 


Den Grafiske Branche skaber høj opmærksomhed med bog om direct mail

Se casen her

 

Download rapport
 

Send dit navn og din mailadresse – så får du en e-mail retur med et link, der sikrer, at du er dig og ønsker kommunikation og adgang til vores rapporter om markedsføring.

Ja, tak Post Danmark A/S og de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber* må gerne dele mine oplysninger med hinanden og kontakte mig via brev og elektronisk post (fx e-mails, sms og mms) med henblik på markedsføring af produkter/ydelser* samt i forbindelse med kampagner, events og konkurrencer. *) Du kan altid holde dig orienteret om de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber og produkter/ydelser på denne website