jcddecaux hero 1920x523

JCDecaux: The Mistake

Bevidst drilleri og mod bag succes 

 

 

Baggrund

JC Decaux var den største outdoor reklame-virksomhed i Europa og kendt i Belgien for deres 2m x 2m billboards. Selvom virksomheden også solgte større formater, var der ikke mange marketingansvarlige, der var klar over det. Så når de skulle booke større, kontaktede de typisk JC Decaux’ konkurrenter. Men det skulle være slut nu. Så JC Decaux søsatte en kampagne, der skulle udbrede kendskabet til de større formater. 


Analyse og strategi

Marketingansvarlige hos de største brands i Belgien modtog en Direct Mail med en bevidst fejl. Fejlen var, at deres brand var blevet forvekslet med deres største konkurrents. Fx blev den ansvarlige hos Pepsi konfronteret med en Pepsi-dåse med skriften: Zero. Og brevet åbnede med sætningen: Let’s give your product a Pepsi Zero boost! Referencen var naturligvis til Coca-Cola produktet. Den ansvarlige hos Apple fik en Direct Mail med et billede af en Sony Experia mobil. Teksten i brevet fortsatte med: “Why are those imbeciles mistaking us for our biggest competitor?” Efterfulgt af: “Now you know how we feel. But we assure you that if you choose us, it would not be a mistake." Til sidst var der et call to action, hvor JC Decaux opfordrede til at blive kontaktet, så man kunne tage en snak om de store formater, de (også) tilbyder.


Resultat og effekt

Efterspørgslen på JC Decaux’ store formater steg med 15 % efter kampagnen. Og alle steder til outodor-plakater blev udsolgt for de næste seks måneder. 

Download rapport
 

Send dit navn og din mailadresse – så får du en e-mail retur med et link, der sikrer, at du er dig og ønsker kommunikation og adgang til vores rapporter om markedsføring.

Ja, tak Post Danmark A/S og de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber* må gerne dele mine oplysninger med hinanden og kontakte mig via brev og elektronisk post (fx e-mails, sms og mms) med henblik på markedsføring af produkter/ydelser* samt i forbindelse med kampagner, events og konkurrencer. *) Du kan altid holde dig orienteret om de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber og produkter/ydelser på denne website