KBH Energi Bygas hero 1920x523

Københavns Energi (Hofor)

Bygas i 3D

 

 

Udfordring

At trænge igennem hos en målgruppe, der er ekstremt vanskelig at få i tale. At forklare, at en investering, der umiddelbart ser dyr og besværlig ud, kan være den mest fordelagtige. 


Målgruppe

Knap 4.000 bestyrelsesformænd i andels- og ejerforeninger i København.


Kampagnens mål

At skabe leads til Københavns Energis energirådgivere, som derefter kunne gå i dialog med ejer- og andelsforeninger om opstilling af gastørretumblere. Benchmark var en tilsvarende kampagne i 2009 med responsen 1,42 % og ROI på 3,7.


Strategi

Et af Københavns Energis indsatsområder er at hjælpe til erkendelsen af, at ”Hvis du skal have tørretumblere, skal de køre på bygas”. Af tre årsager: Økonomien, tørretiden og miljøet. Men beslutningsprocessen hos andels- og ejerforeninger er lang og kompleks – og mange andre ting skal prioriteres på budgettet. 

Kun via et erkendt behov – vel at mærke hos hele bestyrelsen – kunne ideen om gastørretumblere sælges ind. Strategien var derfor at gøre noget superenkelt og anderledes, gerne med et twist af humor og provokation, uden at gå på kompromis med seriøsiteten. 

Sammen med et ”ulæseligt” brev til bestyrelsesformændene lå – uden detaljeret forklaring – et par 3D-briller i Københavns Energis røde farve. Brillerne afslørede forklaringen om gastørretumblerens tre dimensioner: penge, tid og miljø. Ved at logge sig på et microsite og svare på spørgsmål om den nuværende løsning, kom foreningens besparelse i kroner og CO2 ved at skifte til gas straks til syne. Desuden var der mulighed at deltage i en konkurrence og booke møde med en energirådgiver.

Når respondenten havde registreret sig online, fik energirådgiveren automatisk en e-mail med information om ejendommen, antal tørretumblere samt navn og adresse på forening og formand. På den måde var energirådgiveren bedst muligt klædt på til selve salgsmødet med ejerforeningen. Direct Mail udsendelsen blev fulgt op med en reminder efter 14 dage i form af et postkort.


Resultat

Med en responsrate på næsten 11 % og en ROI på 16,7 blev resultatet 8 gange bedre end målsætningen. På salgssiden er der indtil videre opstillet 67 gastørretumblere hos 61 foreninger, hvilket genererer et årligt bygassalg på over 100.000 m3 og et salg på mere end 0,5 mio. kr.

Download rapport
 

Send dit navn og din mailadresse – så får du en e-mail retur med et link, der sikrer, at du er dig og ønsker kommunikation og adgang til vores rapporter om markedsføring.

Ja, tak Post Danmark A/S og de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber* må gerne dele mine oplysninger med hinanden og kontakte mig via brev og elektronisk post (fx e-mails, sms og mms) med henblik på markedsføring af produkter/ydelser* samt i forbindelse med kampagner, events og konkurrencer. *) Du kan altid holde dig orienteret om de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber og produkter/ydelser på denne website