Baggrund
Museum Jorn fejrede en af Danmarks største kunstneres 100 års fødselsdag med den største særudstilling i museets historie, ”EXPO JORN – Kunst er fest!”. Der blev reklameret for udstillingen på TV2 Østjylland, via trafikreklamer og på nettet. Desuden fik 4.500 udvalgte modtagere et brev med en invitation.
Strategi
Marketingbudgettet er begrænset, og derfor prøver museet altid at plukke de lavthængende frugter. Her er conzoom® et virkelig effektivt værktøj, fordi viden fra conzoom®analysen af kundedatabasen, gør det nemt at zoome ind på de mest interessante segmenter og henvende sig direkte til dem. Segmenterne ”formue og formåen” og ”kosmopolitter” er kraftigt overrepræsenteret, så invitationerne blev kun sendt til husstande, der tilhørte ét af de to segmenter i de to århusianske velhaverområder Risskov og Højbjerg.
Museet lod Post Danmark stå for alt praktisk mht. print, kuvertering, frankering og forsendelse.
Effekt
Da særudstillingen var slut, kunne Museum Jorn gøre op, at 10 % af modtagerne havde brugt deres invitation – dvs. at brevet havde trukket 450 inviterede og et tilsvarende antal ledsagere til Silkeborg i de 16 dage, særtilbuddet var gældende.
Tranberg + Partners ringede til 200 af modtagerne fem dage efter, at Direct Mailen var sendt ud, og fandt bl.a. ud af, at 34 % havde diskuteret indholdet med andre, og at 51 % på det tidspunkt overvejede at besøge Museum Jorn. ret som indstik i magasiner.
Handling
