Red Barnet indsamling hero 1920x523

Red Barnet 

Red Barnet Landsindsamling 2013

 

 

Udfordring

Hvordan rekrutterer man det samme antal indsamlere for det halve budget? Og hvordan får man unge kvinder til at engagere sig som indsamlere for velgørenhed?


Målgruppe

Kvinder mellem 16 – 25 år.


Kampagnens mål

At nå det samme antal indsamlere som landsindsamlingen året før for det halve budget – samt at skabe engagement blandt en yngre målgruppe og på den måde skabe et fremtidigt rekrutteringsgrundlag. 


Strategi

Målgruppen er storforbrugere af sociale netværk på nettet, og det påvirkede kampagnens udformning. Et kig på teenage-idolet
 og musikeren Mads Langers brugerdemografi på Facebook afslørede, at den lignede Red Barnets – blot med den forskel, at hans fans var langt yngre – med andre ord et perfekt match! Med denne indsigt blev Mads Langer involveret i kampagnen. 

Konceptet blev en konkurrence på 
Red Barnets Facebook side, hvor man kunne starte et indsamlingsteam med sine venner. Præmien var en intim koncert med Mads Langer for det hold, der mønstrede flest indsamlere til Landsindsamlingen 2013.

Der blev udviklet en app til at håndtere konkurrencen og et teknologisk fundament, der gjorde det muligt for deltagerne at sprede budskabet i deres sociale netværk på Facebook, hvor der også blev annonceret målrettet via forskellige former for profilering og twinning af eksisterende indsamlere med komplekse budstrategier på tværs af Display og Facebook. Et tilhørende kampagnesite blev brugt til rekruttering af indsamlere. 

For at bakke den digitale annoncering op indledte Red Barnet et samarbejde med PostNord, som ud over at vælge Red Barnet til velgørenhedsfrimærket også kommunikerede landsindsamlingen på omslaget Med Rundt. På denne måde blev budskabet eksponeret over for en meget stor del af både den traditionelle og den nye målgruppe. Det sikrede både et umiddelbart resultat og en solid grobund for rekruttering af indsamlere i de kommende mange år.


Resultat

  • 7.100 indsamlere og en ROMI på 11,48 mod 8,58 året før og den laveste pris pr. indsamler nogensinde.
  • En fanbasefremgang på 23,2 % samt en engagement rate på 2 % mod et benchmark på 0,52 %.
  • Facebook konkurrencen genererede 801 tilmeldte indsamlere. 
Download rapport
 

Send dit navn og din mailadresse – så får du en e-mail retur med et link, der sikrer, at du er dig og ønsker kommunikation og adgang til vores rapporter om markedsføring.

Ja, tak Post Danmark A/S og de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber* må gerne dele mine oplysninger med hinanden og kontakte mig via brev og elektronisk post (fx e-mails, sms og mms) med henblik på markedsføring af produkter/ydelser* samt i forbindelse med kampagner, events og konkurrencer. *) Du kan altid holde dig orienteret om de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber og produkter/ydelser på denne website