RoedeKors 2cm hero 1920x523

Røde Kors

Der er kun 2 cm mellem hungersnød og håb!

 

 

Udfordring

I sensommeren 2012 var tørken i det vestlige Afrika ved at udvikle sig til en regulær sultkatastrofe, men situationen blev ikke beskrevet i medierne og dermed opfattet af befolkningen. 


Målgruppe

Bidragydere, der tidligere havde støttet Røde Kors’ arbejde.


Kampagnens mål

  • At sætte tørke og sult på dagsordenen, for at opnå bidrag til hjælpearbejdet, før en massiv katastrofe var en realitet.
  • Indtægtsmål og mål for ROI var sat til indeks 100 i forhold til tidligere henvendelser til lignende målgrupper.


Strategi

Trods et massivt og akut behov for katastrofehjælp – og et forholdsvis stort medietryk med sponsorerede tv-spots, indstik, bannere etc. – havde Røde Kors svært ved at motivere til bidrag til at bekæmpe tørken i det vestlige Afrika i sensommeren 2012. 

Røde Kors valgte at appellere direkte til sine trofaste bidragydere gennem en Direct Mail. Tørkens konsekvenser og hjælpearbejdet blev gjort konkret og nærværende med en kartonversion af det målebånd, Røde Kors-medarbejdere bruger for at identificere underernærede børn, der kræver omgående behandling. 

Med målebåndet på modtagerens eget håndled gjorde farveinddelingen det nemt at afkode, hvor lille afstand der er mellem akut underernæring og velnærethed. For der er faktisk kun 2 cm mellem hungersnød og håb!

Og et personligt og vedkommende brev fra en udsendt Røde Kors-medarbejder i forreste linje bidrog yderligere til at understrege alvoren. Løsningen på situationen var lige så konkret: Røde Kors hjælper lige nu – og vi har brug for dig! 

Kommunikativt blev der fokuseret på casehistorier om hårdt ramte mennesker. Ikke som passive ofre, der blot venter på hjælp ude fra, men helt almindelige mennesker, der har brug for en hjælpende hånd nu og her – og en langsigtet indsats, så de kan være bedre rustet næste gang, regnen svigter: Næste tørke vil ikke koste de samme ofre. 


Resultat

  • Knap 50 % mere respons end forventet.
  • Indtægter: Indeks 148.
  • ROI: Indeks 134 (visse segmenter indeks 166).
Download rapport
 

Send dit navn og din mailadresse – så får du en e-mail retur med et link, der sikrer, at du er dig og ønsker kommunikation og adgang til vores rapporter om markedsføring.

Ja, tak Post Danmark A/S og de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber* må gerne dele mine oplysninger med hinanden og kontakte mig via brev og elektronisk post (fx e-mails, sms og mms) med henblik på markedsføring af produkter/ydelser* samt i forbindelse med kampagner, events og konkurrencer. *) Du kan altid holde dig orienteret om de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber og produkter/ydelser på denne website