saving london bees hero 1920x523

Saving London Bees

Kampagne får London til at summe af kærlighed for byens bier

 

 

Baggrund

Den globale bibestand bliver mindre og mindre, og Einstein sagde, at hvis bierne uddør, står hele menneskeheden for tur inden for få år. London er et godt eksempel på udviklingen, hvor nybyggeri har erstattet parker og grønne åndehuller – og dermed fortrængt honningbierne. Det er med andre ord blevet sværere at være honningbi i London. Greater London Authority’s søsatte derfor en kampagne for at sætte fokus på biernes ringere levevilkår, forbedre deres image og få londonerne online for at finde ud af, hvordan de kan gøre livet for Londons bier bedre.   


Analyse og strategi

Inspireret af Magnus Muhrs kunstunivers af døde fluer i livssituationer, der ligner noget fra menneskers hverdag, blev døde bier portrætteret som ”little londoners”. Ved hjælp af humoren og ”skævheden” i universet fik kampagnen menneske-londonernes opmærksomhed. Med medier med en direkte respons, som postkort, der bl.a. blev delt ud på blomstermarkeder – og via kommercielle samarbejdspartnere som Co-Op – fik kampagnen skabt trafik til et dedikeret website. Små animerede online-film på YouTube var også med til at skabe opmærksomhed om budskabet om bierne.


Resultat og effekt

Den ene måned, hvor kampagnen var live, var der over 60.000 views på YouTube og 7.500 londonere, der besøgte websitet. 6.000 postkort blev uddelt og skabte en summen i den engelske hovedstad, og BBC lavede et indslag om kampagnen. 500 tilkendegav, at de ville hjælpe bierne, herunder selveste Londons borgmester, som udtalte, at han med eftertryk ville beskytte byens grønne oaser – for biernes ve og vel. 

 

Download rapport
 

Send dit navn og din mailadresse – så får du en e-mail retur med et link, der sikrer, at du er dig og ønsker kommunikation og adgang til vores rapporter om markedsføring.

Ja, tak Post Danmark A/S og de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber* må gerne dele mine oplysninger med hinanden og kontakte mig via brev og elektronisk post (fx e-mails, sms og mms) med henblik på markedsføring af produkter/ydelser* samt i forbindelse med kampagner, events og konkurrencer. *) Du kan altid holde dig orienteret om de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber og produkter/ydelser på denne website