Silkeborg hero 1920x523

Save

Silkeborg Kommune

Silkeborg kalder

 

 

Udfordring

At gennemføre en kampagne, som ikke bare var en ”kommunal annoncering”, men som involverede borgerne og lokale virksomheder på en anderledes måde.


Målgruppe

8.000 kvinder fra lokalområdet, i alderen 20-40 år samt deres 8.000 udenbysveninder.


Kampagnens mål

At få 1.000 lokale kvinder i Silkeborg til at sende deres udenbysveninde en flyttekasse med smagsprøver og eksempler på Silkeborgs kvaliteter – og placere Silkeborg top of mind, når veninderne og deres familie gik i flyttetanker. 


Strategi

Silkeborg har oplevet et faldende antal tilflyttere, og det blev besluttet at iværksætte en indsats. Indsigten var, at alle kvinder i Silkeborg formentlig har en veninde, de ville ønske også boede der. Kampagnen blev derfor målrettet kvinder i alderen 25-40 år bosiddende 45 minutters kørsel fra Silkeborg. Strategien var at rekruttere 8.000 lokale kvinder i målgruppen som afsendere for den ultimative Direct Mail. Veninde til veninde – uden alt det kommunale. 

Rekrutteringen skete via annoncer, go-cards, Facebook-annoncering samt en række events og blev underbygget af PR og en relativ massiv dækning på TV2 Østjylland. Kampagnen ”Silkeborg Kalder” blev bygget op omkring en silkeborgpige, som savnede sin veninde og derfor tog hende med rundt – symboliseret med en smilende flyttekasse.

En Direct Mail, som blev sendt til veninderne, bestod af en lille flyttekasse med alt godt fra Silkeborg – lige fra en lokalt produceret sut med teksten ”Silkeborg kalder også på mig”, til lokale specialiteter og masser af tilbud til ”dig og din veninde”. Og på kampagnesiden på Facebook kunne dialogen om at flytte til Silkeborg fortsætte – understøttet af nye tilbud, konkurrencer og især alle de gode råd, tips og ideer fra brugerne.

I sensommeren flyttede kampagnen ud af Silkeborg, og der blev lavet events på messer i omliggende byer, ligesom det blev gjort muligt for interesserede fra andre byer selv at bestille en kasse og i øvrigt få en masse nye venner på Facebook. 


Resultat

  • 2.000 kasser blev sendt ud til potentielle tilflyttere i målgruppen, hvorefter der blev stoppet for yderligere udsendelser.
  • Der blev skabt dialog mellem 1.200 Facebook-brugere, 500 flyttekasser blev rekvireret direkte af de udenbys piger.
  • Silkeborg fik et plus på 18 tilflyttere i 2012, og kampagnen fortsætter i 2013.
Download rapport
 

Send dit navn og din mailadresse – så får du en e-mail retur med et link, der sikrer, at du er dig og ønsker kommunikation og adgang til vores rapporter om markedsføring.

Ja, tak Post Danmark A/S og de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber* må gerne dele mine oplysninger med hinanden og kontakte mig via brev og elektronisk post (fx e-mails, sms og mms) med henblik på markedsføring af produkter/ydelser* samt i forbindelse med kampagner, events og konkurrencer. *) Du kan altid holde dig orienteret om de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber og produkter/ydelser på denne website