sparnord hero 1920x523

Spar Nord

Spar Nord opnår fornemme synergieffekter via tv-spots, lokal annoncering og målrettede én-til-én medier

Synergi og skarp segmentering kan løfte Return on Investment markant. Det viser en test, Spar Nord har gennemført i Nordjylland i forbindelse med en landsdækkende kampagne.

 

 

Baggrund

I efteråret 2011 gennemførte Spar Nord en stor kampagne, der både skulle øge de eksisterende kunders engagement og rekruttere nye kunder til banken. Via landsdækkende tv-spots og annoncer i lokale dag- og ugeblade blev målgruppen blandt andet inviteret til rådgivningsmøder og temaaftener. Sideløbende gennemførte Spar Nord en test, der skulle vise, om det var lønsomt at supplere massekommunikationen med målrettede adresseløse reklamer og Direct Mails.


Strategi

Tre områder blev påvirket forskelligt:

Område A: Landsdækkende tv-spots og annoncer i lokale dag- og ugeblade.

Område B: Landsdækkende tv-spots og annoncer i lokale dag- og ugeblade + målrettede reklametryksager til 1166 udvalgte husstande – potentielt nye kunder.

Reklametryksagerne blev omdelt via Husstandsdirect, så de kun nåede navngivne husstande med samme profil som Spar Nords kernekunder. Desuden blev der brugt Omdeling med fravalg, hvor adresserne på eksisterende kunder fra Spar Nords database på forhånd var sorteret fra.

Område C: Landsdækkende tv-spots og annoncer i lokale dag- og ugeblade + Direct Mail til 2.400 modtagere – både eksisterende kunder og potentielle kunder.


Effekt

Et par dage efter udsendelsen gennemførte Epinion en analyse af kampagneeffekten. 700 modtagere deltog via et spørgeskema, der viser, at effekten stiger markant, når direkte medier integreres i kampagnen.

Resultater

Epinions spørgeskemaanalyse af kampagneeffekten A B C
Kunder, der nævner Spar Nord som det første navn, når de skal nævne en reklame fra en bank 32%   43%
Potentielle kunder, der nævner Spar Nord som det første navn, når de skal nævne en reklame fra en bank 04% 19% 33%
Return on Investment ROI for den samlede kampagne er 1,2. Og isoleret set er ROI af de direkte medier 6,4.
Download rapport
 

Send dit navn og din mailadresse – så får du en e-mail retur med et link, der sikrer, at du er dig og ønsker kommunikation og adgang til vores rapporter om markedsføring.

Ja, tak Post Danmark A/S og de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber* må gerne dele mine oplysninger med hinanden og kontakte mig via brev og elektronisk post (fx e-mails, sms og mms) med henblik på markedsføring af produkter/ydelser* samt i forbindelse med kampagner, events og konkurrencer. *) Du kan altid holde dig orienteret om de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber og produkter/ydelser på denne website