Baggrund
Google Partners programmet består af bureaufolk, webkonsulenter og digitale eksperter, der hjælper marketingfolk med at få det meste ud af Google AdWords. Medlemmer af programmet får eksklusivt adgang til en række fordele, inkl. træningsevents, insights fra industrien og promo-tilbud. Mange partnere har signet up til programmet, men ikke gennemført alle steps, så de får mest muligt ud af medlemsskabet. De sovende medlemmer skulle aktiveres.Analyse og strategi
Målgruppens tid er nærmest ikke eksisterende. Så idéen skulle være noget særligt, der sikrede et break fra arbejdet – og ikke noget, der lignede mere arbejde. Derfor fik de tilsendt en fjerstyret helikopter, der både skabte opmærksomhed og var sjov. Men den havde også et formål. Fordi den var svær at styre, var budskabet: Jo mere du øver dig, desto bedre bliver du. Det var en klar analogi til Google Partners programmet. Jo mere du investerer i det af tid, desto mere får du ud i den anden ende. Når modtageren åbnede kassen med helikopteren, blev han/hun mødt af budskabet ”Start Flying”. Brevet introducerede programmet med en brochure, en ”Take Flight” manual og en ”pre-flight” tjekliste. Alt hvad den nye partner havde brug for. Der var også klistermærker i kassen, så modtageren kunne customisere helikopteren.
Resultat og effekt
Direct Mailen blev sendt til 1.000 nye Google Partners i Australien og New Zealand. Det sikrede 26 % flere oprettede firmaprofiler, 42 % flere individuelle profiler og 18 % flere firmaer, der ville være med i programmet, fordi andre partnere delte deres helikopterhistorier på de sociale medier.