telenor hero 1920x523

Telenor tester fysisk og elektronisk dialogforløb

Breve fastholder næsten 3 gange så mange kunder end e-mails

Telenor testede et dialogforløb over for kunder med Mobilt Bredbånd. Et rent brevspor havde størst gennemslagskraft og var langt bedre til at fastholde kunderne end et spor, hvor kommunikationen foregik via e-mails.

 

 

Baggrund

Mange af de kunder, der tegner et mobilabonnement hos Telenor, bliver tilbudt også at få gratis Mobilt Bredbånd i seks måneder. En del af disse kunder kommer aldrig i gang med at bruge det Mobile Bredbånd, og det vil Telenor gerne motivere dem til. Både for at øge indtjeningen og skabe loyalitet.


Strategi

Fra marts til december 2011 testede Telenor et kommunikationsforløb, der skulle afdække effekten af at bruge henholdsvis breve og e-mails til at fastholde kunder med Mobilt Bredbånd. Desuden skulle testen vise, hvad der sker ved at kombinere kommunikation via e-mails og breve.


Effekt

Resultaterne af Wilkes telefonanalyse var entydige. Hver gang der var sendt breve og e-mails ud, var der langt flest af dem, der havde fået breve, der kunne huske indholdet. Sammenligner man den gruppe, der kun havde fået breve, og den gruppe, der kun havde fået e-mails, svinger erindringen fra at være næsten dobbelt så høj til at være over 20 gange så høj.

Resultater

Et forløb med to e-mails efterfulgt af et brev er næsten 1,3 gange bedre til at fastholde kunderne end et forløb kun med e-mails. Men et forløb, hvor kunderne udelukkende får breve, er stadig langt mere effektivt.

  Brev E-mail E-mail og brev
Kundefastholdelse 277 100 129

Alle tal er indekserede ift. e-mail

Download rapport
 

Send dit navn og din mailadresse – så får du en e-mail retur med et link, der sikrer, at du er dig og ønsker kommunikation og adgang til vores rapporter om markedsføring.

Ja, tak Post Danmark A/S og de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber* må gerne dele mine oplysninger med hinanden og kontakte mig via brev og elektronisk post (fx e-mails, sms og mms) med henblik på markedsføring af produkter/ydelser* samt i forbindelse med kampagner, events og konkurrencer. *) Du kan altid holde dig orienteret om de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber og produkter/ydelser på denne website