Tryg Operation ROI hero 1920x523

Tryg ROI

Operation ROI - Direct Markering som forretningsdriver

 

 

Udfordring

At tiltrække potentielle kunder uden brug af produkttilbud og massekommunikation – på et marked præget af relativt ens produkter og stærkt prisfokus.


Målgruppe

Tre testgrupper inden for potentielle kunder med profilmæssig lighed med lønsomme Trygkunder i udvalgte kundesegmenter.


Kampagnens mål

Positiv ROI og ROMI på over 4 inden for det første år samt at skabe et erfaringsgrundlag for hurtig og effektiv udvikling af leadgenererende aktiviteter fremover. Kvalitativt at kommunikationen skulle demonstrere Trygs Trygheds-leverance.


Strategi

Med bilforsikring, rejseforsikring og Trygs basisleverance som kommunikative udgangspunkter identificerede og kommunikerede man direkte til potentielle kunder med en lav skadesprocent. Der blev udviklet tre varianter af en Direct Mail-pakke ”Giv din forsikring et serviceeftersyn” med forskellig kommunikativ vinkling – men med basisservices og -ydelser (hvor Tryg skiller sig ud) som fælles element.

Kampagnens stil og tone lagde sig tæt op af Trygs velkendte kommunikationsunivers og corporate identity. For at øge responsen, blev der i testmail 1 og 2 lokket med en præmie på benzin for 5.000 kr. Alle, der ringede eller sendte svarkort, var med i lodtrækningen - uden købsbetingelse. I testvariant 3 var præmien en ny iPad. På trods af de fine præmier, viste bekymringen for konkurrencerytterleads sig ubegrundet.

Den adresserede Direct Mail bestod af en særlig rudekuvert med et personligt brev med call to action-felt samt et svarkort og en iøjefaldende folder i alternativt højformat. Folderbagsidens tjekliste gav overblik og anledning til eftertanke og involvering. Desuden fik alle en lille gave – fyldt med omtanke – i form af et vedlagt rudeplaster og en lille fortælling.

Alle indkomne kald blev modtaget af Kundeservice og Nysalg via tre forskellige kampagnetelefonnumre, og alle salgsmedarbejdere var forhåndsbriefet. Kampagnen var ikke støttet af massekommunikation, dog kørte der en konkurrence med benzin-præmie på Trygs Facebook-væg samt et banner med konkurrencebudskab og link til ”ring mig op”- formular på tryg.dk.


Resultat

  • Salg pr. kunde i kr.: Indeks 203.
  • ROMI efter 1 år: 4,7.
  • ROMI efter 1/3 af gennemsnitlig kundelevetid: 16,5.
  • ROI efter 1/3 af gennemsnitlig kundelevetid: 1,17.

Resultater er opnået på tværs af testkampagnerne, mens testvinderen har endnu bedre ROI og ROMI. 

Download rapport
 

Send dit navn og din mailadresse – så får du en e-mail retur med et link, der sikrer, at du er dig og ønsker kommunikation og adgang til vores rapporter om markedsføring.

Ja, tak Post Danmark A/S og de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber* må gerne dele mine oplysninger med hinanden og kontakte mig via brev og elektronisk post (fx e-mails, sms og mms) med henblik på markedsføring af produkter/ydelser* samt i forbindelse med kampagner, events og konkurrencer. *) Du kan altid holde dig orienteret om de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber og produkter/ydelser på denne website