YouSee Faa mere hero 1920x523

YouSee ROI

Få mere ud af YouSee

 

 

Udfordring

At skabe et effektivt relationsprogram over for generelt illoyale kunder, som ikke åbnede de Direct Mails, de modtog, og som betragtede alt, hvad der kom fra YouSee, som uinteressant information og reklame. 


Målgruppe

250.000 kunder på tværs af alle produktgrupper, hvoraf 75 % havde afgivet permission, mens resten kun kunne kontaktes via direct mail.


Kampagnens mål

Kampagneaktivitet 1:

  • Åbningsrate e-mail: 35 %.
  • Start af test fra e-mail: 10 %.
  • Konvertering fra DM til test: 5 %.

Kampagneaktivitet 2:

  • Åbningsrate e-mail: 40 %.
  • Afstemning fra e-mail: 20 %.
  • Konvertering fra DM til online afstemning: 5 %.


Strategi

For at vinde kundernes tillid, blev tonen og den visuelle identitet for al YouSee’s BTL kommunikation ændret radikalt i forhold til den øvrige salgskommunikation. I e-mail og Direct Mail var de karakteristiske grønne striber reduceret til et minimum til fordel for et enkelt og lødigt udtryk. Kommunikationen fokuserede på at rådgive kunderne stille og sagligt – og at øge deres tilfredshed ved at hjælpe dem til at få et større udbytte af det produkt, de allerede havde købt.

I løbet af 2012 blev hovedparten af YouSee’s kommunikation til kunderne sendt via den nye ”relationsmølle”. Derudover blev der eksekveret tre større loyalitetskampagner. En af dem var ”TV-Testen”, hvor kunderne kunne finde ud af, om der var kanaler, de betalte for, men gik glip af – og hvad der skulle til for at få adgang til dem. En anden kampagne var ”Det store tv-valg”, hvor kunderne kunne stemme på de fem tv-kanaler, de helst ville have gratis adgang til i en måned.

TV-Testen kunne tages online på to minutter, og for at få resultatet af testen tilsendt via e-mail, skulle man have afgivet permission. Som en del af afstemningen i ”Det store tv-valg”, blev kunder ligeledes motiveret til at afgive permission med tilbud om, at de kunne få resultatet af valget tilsendt via e-mail. 


Resultat

  • Reduceret churn = årlig kundeværdi på 1,7 mio. kr.
  • ROI på 1,49 i det første år.
  • 43.411 kunder, svarende til 21 % af målgruppen, tog TV-Testen.
  • 8,5 % fra Direct Mail gik online og tog testen.
  • 10 % fra Direct Mail afgav permission.
  • 65 % åbnede e-mailen.
  • 54 % startede TV-Testen.
  • 60.403 kunder, svarende til 24 % af målgruppen, deltog i ”Det store tv-valg”.
  • 7,5 % fra Direct Mail gik online for at stemme.
  • 7,5 % fra Direct Mail afgav permission.
Download rapport
 

Send dit navn og din mailadresse – så får du en e-mail retur med et link, der sikrer, at du er dig og ønsker kommunikation og adgang til vores rapporter om markedsføring.

Ja, tak Post Danmark A/S og de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber* må gerne dele mine oplysninger med hinanden og kontakte mig via brev og elektronisk post (fx e-mails, sms og mms) med henblik på markedsføring af produkter/ydelser* samt i forbindelse med kampagner, events og konkurrencer. *) Du kan altid holde dig orienteret om de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber og produkter/ydelser på denne website