Christiane Vejlø

Christiane Vejlø: ’Sådan gør vi’ er død

Af: AnneMette Ehlers Foto: PR

"En stor organisation kan være sin egen største fjende i forhold til hurtig forandring," siger digital trendanalytiker, vært på Radio24syv og medlem af Statsministeriets Disruptionudvalg, Christiane Vejlø.

- Hvordan ruster virksomheder sig bedst til fremtidens digitale kunder?

Det handler om at forstå brugeres adfærd, og hvad der giver dem værdi. Man kan ikke presse noget ned over brugerne og sige: ’Sådan gør vi’, som man måske kunne slippe af sted med før. Nu gælder det om at samarbejde med kunderne og brugerne og hele tiden foretage løbende forandringer, hvor man opgraderer service og produkter – nøjagtigt som software. Til de opgaver er det en god idé at ansætte medarbejdere, som ikke er tech-mennesker, men menneske-mennesker, fx antropologer, sociologer eller filosoffer.

- Hvad er den største udfordring?

En stor organisation kan være sin egen største fjende. Fordelen er, at man har muskler og masser af erfaring, men begge dele kan være en akilleshæl til hurtig forandring. For eksempel er beslutningsvejene lange, og der kan være en kultur, hvor ledelsen og medarbejderne bekræfter hinanden i, at de gør det rigtige, og så kan det gå galt som for Nokia og Blockbuster. Derfor ser vi så mange upstartsprojekter hos større virksomheder placeret uden for organisationen i stedet for at de knopskyder på noget eksisterende.

- Hvad vil kunderne have i fremtiden?

Tjenester, der giver mening i deres liv, som er nemme at betjene og hurtige at afkode. Derfor skal virksomheder hele tiden spørge sig selv: Er det her en service, kunderne virkelig har brug for? Og hvis ja, hvordan gør vi det her nemmere og mere relevant for kunderne? Helt ned i teksten og antallet af kliks.

- Hvem vinder kampen om kunderne i den digitale virkelighed?

Dem, som forstår kunderne, og som er parate til at forstå, at den virkelighed, man kommer fra, ikke skal tegne den virkelighed, man skal ud i. Det, som har været en styrke og en kæmpe salgsfordel for 10 år siden, er måske en klods om benet.

Download rapport
 

Send dit navn og din mailadresse – så får du en e-mail retur med et link, der sikrer, at du er dig og ønsker kommunikation og adgang til vores rapporter om markedsføring.

Ja, tak Post Danmark A/S og de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber* må gerne dele mine oplysninger med hinanden og kontakte mig via brev og elektronisk post (fx e-mails, sms og mms) med henblik på markedsføring af produkter/ydelser* samt i forbindelse med kampagner, events og konkurrencer. *) Du kan altid holde dig orienteret om de til enhver tid værende koncernforbundne selskaber og produkter/ydelser på denne website